Psychobiologia,  Rozwój duchowy

Problemy z zębami w ujęciu Totalnej Biologii/Psychobiologii

Podstawowymi funkcjami zębów w naturze są: atak, złapanie wroga, obrona, złapanie pożywienia (kęsa). W przypadku ludzi, kęsem może być podwyżka, mieszkanie, uznanie, awans, posiadanie racji itd. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co symbolizują problemy z zębami w ujęciu Totalnej Biologii/Psychobiologii – zapraszam do lektury.

Umiejscowienie zębów w jamie ustnej

Każdy dorosły człowiek posiada 32 zęby (po 16 w żuchwie i szczęce). Są to:

  • 8 siekaczy;
  • 4 kły;
  • 8 zębów przedtrzonowych;
  • 12 zębów trzonowych.

Z kolei dziecko posiada 20 zębów.

Siekacze

Siekacze, czyli zęby sieczne, służą do odgryzania kęsów. Mają one koronę w kształcie dłuta zwróconego ostrzem ku zębom szczęki przeciwległej. Największym wśród zębów siecznych jest siekacz górny przyśrodkowy. Z kolei siekacz dolny przyśrodkowy jest nie tylko najmniejszym wśród zębów siecznych, ale także wśród wszystkich znajdujących się w jamie ustnej.

Kły

Kły służą do podtrzymywania pokarmu (u zwierząt, zwłaszcza mięsożernych, są także narzędziem walki), odgryzania kęsów i żucia. Ich korona jest stożkowata i kończy się ściętym wierzchołkiem, natomiast korzeń jest pojedynczy, silny i długi.

Zęby przedtrzonowe

Różnią się od siekaczy i kłów przede wszystkim wyraźną powierzchnią żucia. Służą one do zgniatania i rozcierania pokarmu. Na powierzchni żucia występują dwa stożkowate guzki: przedsionkowy i językowy, przy czym przedsionkowy jest większy. Korzenie poszczególnych zębów przedtrzonowych różnią się między sobą w zależności od umiejscowienia – im bliżej kłów, tym mniej korzeni, choć to również nie stanowi reguły.

Zęby trzonowe

Zwane również wieloguzkowymi, stanowią najsilniej rozwinięte zęby człowieka i służą tym samym do rozcierania pokarmów. Jest ich po 3 z każdej strony, w obydwu szczękach. Trzonowce szczęki mają po 3 korzenie, z kolei te występujące w żuchwie mają ich po 2. W obydwu szczękach pierwszy ząb trzonowy jest zazwyczaj największy, a trzeci najmniejszy.

Budowa zęba

Ząb składa się z 2 podstawowych elementów:

  • korony – to co widać, czyli część wolna, wystająca z zębodołu;
  • korzenia – to, czego nie widać, czyli część znajdująca się w dziąśle.

Konflikty dotyczące zębów i tkanki zarodkowe

Konflikty dotyczące zębów mogą dotyczyć dwóch tkanek zarodkowych:

  • nowej mezodermy sterowanej przez łożysko nowego mózgu (zębina). Konflikty dot. poczucia spadku własnej wartości, załamania samooceny. W tym wypadku kontekst emocjonalny konfliktu związany jest z takimi odczuciami jak: nie jestem wystarczająco dobry, aby to ugryźć (rozgryźć, złapać), nie potrafię się obronić, nie wiem jak odeprzeć atak, nie mogę zakończyć tego związku z przemocowym/narcystycznym partnerem, nie mogę odpyskować szefowi, nie mogę uwolnić się od kredytu, nie jestem zbyt pewien siebie itp. W fazie aktywnej  ma miejsce zanik tkanki, odwapnienie, może nastąpić obsunięcie dziąseł i luzowanie zębów. Po rozwiązaniu konfliktu ma miejsce odbudowa, obrzęk, stan zapalny, namnażanie komórek przy współudziale bakterii. Faza końcowa może być bolesna.
  • ektodermy sterowanej przez korę mózgową (szkliwo). Szkliwo jest pochodną nabłonka płaskiego, jego sterowniki znajdują się w korze nowego mózgu a więc reaguje na konflikty separacji i oddzielenia, kontaktów społecznych, zmysłów, komunikacji, życia seksualnego.

W naturze wyszczerzenie zębów jest komunikatem: nie podchodź do mnie, zostaw mnie w spokoju, jak mnie nie zostawisz to zatopię w tobie moje zęby. Są to więc konflikty osób, które przebywają w otoczeniu osób, z którymi kontakt chciałyby na ten moment zerwać.

Zatem wszelkie ubytki w szkliwie a także odbarwienia szkliwa będą następstwem odczuć: mógłbym się komuś odgryźć/kogoś ugryźć i mógłbym to zrobić, bo jestem od niego silniejszy, ale mi nie wolno. Jest to więc konflikt silnej frustracji i odczucia: chętnie bym mu wpieprzył, ale wtedy stracę dobrą opinię, chciałbym oddać cios koledze, ale co powie pani (np. w szkole), jestem dobrze wychowanym, więc nie mogę się wdawać w tą kłótnię itd.

W fazie aktywnej konfliktu może pojawić się ubytek w szkliwie, przebarwienia szkliwa, nadwrażliwość zęba, próchnica szkliwa a po rozwiązaniu konfliktu powoli objawy te się cofają a od czasu do czasu może się pojawić wrażliwość na ciepło/zimno.

Chcesz wiedzieć więcej?

Znajomość, z jakiego listka zarodkowego zbudowany jest organ ma zasadnicze znaczenie w zrozumieniu przebiegu poszczególnych faz – aktywnej, kryzysu epileptycznego i fazy zdrowienia. Każdy listek zarodkowy związany jest z innym wydźwiękiem emocjonalnym konfliktu.

Po szczegółowy opis poszczególnych listków zarodkowych odsyłam na stronę https://5prawnatury.pl

W celu lepszego zrozumienia przebiegu poszczególnych faz, biologicznego sensu pojawiających się objawów polecam zapoznać się z podstawowymi pojęciami w przebiegu każdej choroby https://5prawnatury.pl/podstawowe-pojecia-w-przebiegu-kazdej-choroby/ a także:

Funkcja zębów

  • Atak, chwytanie przeciwnika.
  • Rozdrobnienie pożywienia.
  • Obrona, zastraszanie przeciwnika.
  • Funkcja fonacyjna: język styka się z zębami podczas wytwarzania niektórych dźwięków mowy czy gwizdania.
  • Funkcja estetyczna: uśmiech, nadanie kształtu twarzy.

Funkcje poszczególnych zębów

Siekacze (1 i 2) – odgryzanie kęsa, łapią pożywienie. To konflikty ,,nie mogę obronić/oznaczyć terytorium” czyli swoich przekonań lub swojej przestrzeni życiowej.

-,,Mógłbym zakończyć coś szybko i łatwo (jednym „cięciem”), ale nie umiem tego zrobić – np. nie umiem powiedzieć jasno i wyraźnie, że to już koniec związku”.

Kły (3) – rozrywanie kęsa, chwytanie, podtrzymywanie, rozrywanie pokarmu, obrona.

-,,Wiele razy próbowałem, ale nie udaje mi się czegoś dokończyć, zaprzestać. Nie udaje mi się wyjść z dokuczliwej sytuacji, uciąć tego”.

Przedtrzonowce (4 i 5) i trzonowce (6 i 7) – rozcieranie, miażdżenie, rozgryzanie kęsa.

-,,Próbowałem niezliczoną ilość razy; nie jestem w stanie tego zakończyć; nie mam jak wybrnąć z tej sytuacji”.

-,,Próbowałem rozgryźć ten temat”.

Jeżeli człowiek posiada wszystkie zęby trzonowe (12) to kiedy pokarm jest w fazie przeżuwania siły pomiędzy zębami są równo rozłożone, brak któregoś z zębów sprawia, że siły pomiędzy nimi są zachwiane.

Trzonowce to najszersze i najsilniej zakorzenione zęby u człowieka.

Hasła związane z zębami

Warto zwrócić na to jakich słów używamy na wyrażenie naszych emocji, tego co przezywany w związku z sytuacją, która nas dotyka.

  • „Połamię sobie na tym zęby”. „Nie mogę tego rozgryźć”.
  • „Nie wolno mi kogoś ugryźć (dociąć mu, zaatakować, odwarknąć, odpowiedzieć)” bo jest np. moim szefem, rodzicem.

Duży odstęp między zębami

  • Góra: ojciec nie mógł czegoś zatrzymać
  • Dół: matka nie mogła czegoś zatrzymać

Zęby wysunięte do przodu

  • Nie mogę złapać kęsa. Kęsem może być wszystko to co uważamy za niezbędne, dla nas, do życia.

Mleczaki nie chcą wypadać?

  • Dlaczego nie chcę dorosnąć lub nie wolno mi dorosnąć?
  • Kto w rodzie musiał szybko dorosnąć żeby np. zastąpić zmarłego rodzica?

Ogólne zasady dot. konfliktów związanych z zębami

  • Jedynka (przyśrodkowy siekacz w każdym kwadrancie): Ząb rodzica – w zależności od kwadrantu.
  • Dwójka (boczny siekacz w każdym kwadrancie): Ząb dziecka w kontekście jego relacji z rodzicami.
  • Trójka (kieł w każdym kwadrancie): Odpowiada sposobowi postrzegania świata przez dziecko oraz samemu dziecku, jego relacjom ze światem, z rodzicami. Wiąże się również z sytuacją, gdy dziecko samo musi zapewnić sobie przetrwanie, np. gdy jest osierocone (rzeczywiście-symbolicznie).
  • Czwórka (pierwszy ząb przedtrzonowy w każdym kwadrancie): Ząb związany z rozwojem i przemianami tego, co zostało ustalone we wcześniejszych etapach życia oraz z intelektualnym podejściem do rozmaitych spraw. Mieliśmy jakieś plany, które próbujemy zrealizować, wprowadzić w życie z takim czy innym skutkiem (wychodzi nam albo nie).
  • Piątka (drugi ząb przedtrzonowy w każdym kwadrancie): Ząb związany z przekształcaniem tego, co zostało ustalone niedawno, z kontynuacją spraw.
  • Szóstka (pierwszy ząb trzonowy w każdym kwadrancie): Ząb dziadków, reprezentujący ich w umyśle ich wnuka. Poprzez niego dziecko poznaje i zapamiętuje wzorzec w pełni ukształtowanej osoby, kogoś, kto osiągnął już wszystko (na tym etapie życia). Dzięki temu łatwiej jest mu zrozumieć rolę/cel dziadków – zobaczyć, jak będzie wyglądało życie w przyszłości, jaki może mieć wpływ na następne pokolenia: na ich zachowanie, powodzenie, mądrość itp. Czasami zęby zaczynają się psuć od ,,6″ – to tak jakbyśmy chcieli wynieść się ponad pokolenie dziadków, osiągnąć więcej niż osiągnęło ich pokolenie nie okazując szacunku.
  • Siódemka (drugi ząb trzonowy w każdym kwadrancie): Ząb związany z rozszerzonym klanem, który wspiera rodzinę: wujami, ciotkami, rodzicami chrzestnymi itp.
  • Ósemka (trzeci ząb trzonowy – ząb mądrości – w każdym kwadrancie): Ząb związany z przodkami, a szczególnie z pradziadkami (czwarte pokolenie). Często zawiera wspomnienia wszystkich przodków, od piątego pokolenia wstecz. Problemy z ,,8″ to kiepskie więzi z przodkami. Możemy nie mieć szacunku dla przodków z uwagi na czasy, w których żyli, jak żyli.

Kwadranty i ich znaczenie

Górne kwadranty: Pragnienia, dążenia. Niebo, ojciec, rodzice.

  • Prawy: „Chcę się pokazać”. ,,Chcę żeby mnie zauważono”
  • Lewy: „Chcę wyrazić to, co jest w moim wnętrzu żeby inni patrzyli na to co czuję a nie jak wygladam”.


Dolne kwadranty: To, co rzeczywiste, praktyczne. Ziemia, matka, dziecko.

  • Prawy: „Osiągam coś rzeczywistego, praktycznego albo nie osiągam a chcę coś osiągnąć”.
  • Lewy: „Wyrażam swoją wrażliwość, uczucia – to, kim jestem. Wyrażanie tego co jest wewnątrz”.

Bruksizm – zgrzytanie zębami

• „Nie wolno mi otworzyć ust”.
• Omertà – mafijna zmowa milczenia. Złamanie omerty groziło egzekucją.
• Tłumiony gniew.
• Ciche pragnienie, aby ktoś nas: usłyszał, wysłuchał, pokochał.

Więcej na temat bruksizmu pisałam tu: Układ ruchu cz. 3. Symbolika poszczególnych elementów układu ruchu

&

Wywiad, który polecam obejrzeć każdemu rodzicowi a także każdemu dorosłemu. Mega cenna wiedza. Temat: zgryz, język, podniebienie, połykanie, wąskie szczęki i wiele innych. Bardzo wartościowa i unikalna wiedza.

Rozmowa z dr n.med. Justyną Witalińską-Łabuzek https://www.instagram.com/dental_just… absolwentką Wydziału Lekarskiego oraz Oddziału Stomatologicznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Jako lekarz i dentysta od lat próbuje leczyć pacjentów, mając świadomość tego, że zdrowie całego organizmu zaczyna się w jamie ustnej. Rozmowę prowadzi Iwona Wierzbicka – dietetyk kliniczny https://www.instagram.com/iwonawierzb…

Psychobiologia zębów. Kilka przydatnych linków:

  1. Ciekawy artykuł w języku bułgarskim ale można włączyć tłumacza. Powiązanie zębów i narządów w ciele https://5itagor.com/zabite-kato-bu6oni/?fbclid=IwAR06MGtTwpY1H_So6B-T_ADvJPKjHtEHkE2h2cj1sv74DJKJ11UI0sxSka8

2. Seria wywiadów z lekarzami – dentystami ,,niesystemowymi”, którzy patrzą na problemy dot. zębów z punktu widzenia psychobiologii i totalnej biologii:

W kolejnym artykule – ZĘBY wg Gilberta Renaud „Uzdrawianie przez świadomość”

Jeżeli uważasz, że zamieszczane przeze mnie treści są ciekawe zostaw proszę komentarz, subskrybuj i poleć znajomym. Będę Ci ogromnie wdzięczna.

Zapraszam na konsultacje indywidualne Kontakt

%d bloggers like this: