Psychobiologia

Okres Plan/Cel (Projekt/Cel)

Twórcą tej koncepcji jest terapeuta Totalnej Biologii – francuski psycholog Marc Fleched.

Jest to czas, w którym rodzice nieświadomie tworzą plan na życie dziecka, a następnie dziecko ten plan realizuje (również nieświadomie).

P/C to indywidualny dla każdego z nas przepis na życie, matryca, na której budowany jest cały plan życia. To warunki w jakich możemy żyć oraz istnieć. Wszystko co dzieje się w tym okresie, to jakie emocje przeżywają rodzice, z jakimi problemami się mierzą zostaje zapisane w podświadomości ich dziecka.

Okres Plan/Cel obejmuje 9 miesięcy przed poczęciem, poczęcie, ciążę, poród i pierwszy rok życia dziecka.

OKOLICZNOŚCI POCZĘCIA DEFINIUJĄ CEL POCZĘCIA

Każde poczęcie ma swój cel – nawet jeżeli nie było planowane (ocalenie związku, pogodzenie rodziców, dziecko ,,zastępcze” itd.).

Zobaczmy na przykładach jak okoliczności poczęcia wpływają na cel poczęcia (misję życiową).

Niezwykle istotne jest, czy poczęcie było planowane czy nieplanowane. Chciane czy niechciane. Przed ślubem/po ślubie. Czy była to pomyłka w obliczeniach dni płodnych, pęknięcie prezerwatywy, za późne wycofanie członka, przemoc, zapomnienie o tabletce antykoncepcyjnej itp. Bierzemy pod uwagę wszystkie okoliczności poczęcia, które były ważne dla rodziców.

Poczęcie w wyniku pomyłki w obliczaniu cyklu – dziecko może mieć problemy z matematyką

Mózg nie pozwala dziecku udzielić prawidłowej odpowiedzi. Błąd w obliczeniach gwarantuje jego istnienie. Gdyby udzielił prawidłowej odpowiedzi, nie zrobiłby błędu w obliczeniach to by go nie było.

Poczęcie z powodu popełnionego błędu – pęknięta prezerwatywa, pominięta tabletka antykoncepcyjna

Życie w dwoistości pomiędzy błędem i perfekcją. Jeżeli chodzi o błąd to wszystko zależy od tego jakie odczucia towarzyszyły rodzicom. Jeżeli myślą, że popełnili błąd (oni sami) to dziecko może mieć obniżone poczucie wartości. Dostaje przekaz – ,,żyję dzięki błędowi”. Nie widzi błędów u siebie ale szuka ich u innych, ,, jeżeli ja jestem perfekcyjny to będę widzieć wszystkie wady u innych”.

Pęknięta prezerwatywa chłopiec może urodzić się ze stulejką (naturalna prezerwatywa).

Zbyt późne wycofanie członka dziecko może mieć problemy z koncentracją, z kontrolą/kontrolowaniem się. Ważne jakie odczucia były związane z tym zdarzeniem i dlaczego mężczyzna nie wycofał członka (dekoncentracja, brak kontroli).

Dziecko ,,zastępcze”

Bardzo poważne skutki dla dziecka ma poczęcie po śmierci poprzedniego dziecka (poronienie, aborcja, śmierć małego dziecka), zwłaszcza w sytuacji, gdy rodzice nie zakończyli żałoby po stracie. W tym przypadku dziecko może wziąć ciężar żałoby matki na siebie. Może wykazywać zachowania autodestrukcyjne, sięgać po używki, bojkotować swoje projekty, nieść nieświadome poczucie winy (ja żyję, a ty nie). Dziecko ,,zastępcze” ma zastąpić kogoś innego, wypełnić ból po stracie, ma być duplikatem. To życie nie swoim życiem.

Informacja o ciąży

W pamięci dziecka szczególnie zapisuje się moment, w którym kobieta dowiaduje się, że jest w ciąży. Ważne jest to, czy informacja o ciąży jest przyjęta z radością czy w poczuciu problemu. Jak matka informuje o ciąży ojca? Jak ojciec reaguje na informację? Jak rodzice informują otoczenie o ciąży?

POCZĘCIE

Wyznacza początek naszego istnienia. Okoliczności, w jakich zostaliśmy poczęci ustalają w mózgu warunki, w których możemy istnieć. Za każdym razem, gdy będziemy przeżywać konflikty egzystencjonalne mózg ponownie odtworzy te okoliczności ponieważ były to warunki naszego zaistnienia np. jeżeli poczęcie nastąpiło po spożyciu alkoholu to w sytuacjach problemów egzystencjonalnych tj. np. w sytuacji utraty pracy i środków do życia osoba może sięgać po alkohol.

CIĄŻA

Okoliczności w czasie ciąży. Tu wszystko ma znaczenie: czy rodzice mieli pracę i odpowiednią gratyfikacje finansową, czy mieli gdzie mieszkać, czy oczekiwali awansu, który ,,przeszedł im koło nosa”, czy działo się wokół nich co niosło duży ładunek emocjonalny (wypadki, śmierć bliskich, sytuacja polityczna…).

Jeżeli dziecko nie jest w jakiś sposób akceptowane/chciane lub jeśli rozważana jest aborcja to w zależności na jakim etapie ciąży pojawiają się te dylematy, może to skutkować albo zniszczeniem egzystencji dziecka tzn. ,,żyję ale nie egzystuję” (nikt takiej osoby nie zauważa, tak jakby była przezroczysta) albo wpłynie na rożne aspekty życia dziecka tzn. egzystuję/istnieję ale nie żyję (nie daje sobie prawa do czerpania radości z życia).

Ważne jest czy rodzice oczekiwali określonej płci dziecka i jaki jest stopień rozczarowania w przypadku płci innej niż się spodziewali (programowanie chorób autoimmunologicznych).

Na ciążę można popatrzeć jak na przygotowanie do egzaminu, egzaminu życiowego. Jeżeli dziecko ma jakiś problem z przygotowaniem się do egzaminów należy popatrzeć co działo się w ciąży.

PORÓD

Narodziny oznaczają początek Życia. Za każdym razem, gdy przeżywane sytuacje będą dla człowieka niekorzystne, mózg będzie włączał program zapisany w trakcie narodzin, bowiem on w 100% gwarantuje przeżycie. Narodziny bowiem to moment najbardziej oddalony od śmierci. Wszystko co dzieje się w drodze do szpitala, od momentu wejścia do szpitala, przed porodem, na porodówce i oddziale poporodowym ustala w jakich warunkach możemy Żyć.

Poród to nie tylko moment wyjścia z łona, ale również wszystkie okoliczności mu towarzyszące. To między innymi zachowanie lekarzy i położnych, to czas trwania porodu (krótki/długi, bolesny, zagrażający życiu matki/dziecka), ewentualna konieczność wywołania porodu, lewatywa, znieczulenie, owinięcie pępowiny wokół szyi, poród pośladkowy i wiele innych okoliczności.

Poród – wybrana symbolika

  • poród to rodzaj egzaminu,
  • porodówka, oddział noworodkowy – symbolizuje szkołę, klasę szkolną, miejsce pracy,
  • lekarz, położna, pielęgniarki – stanowią wzorzec przyszłych autorytetów, nauczycieli, szefów. Jeśli matka boi się zadać pytanie w czasie porodu – to dziecko w szkole będzie się bało zadawać pytania nauczycielowi. Będzie się bało, że jego pytanie (bądź wypowiedź) będą złe,
  • lewatywa przed porodem – może być dla kobiety bardzo nieprzyjemna i upokarzająca, co może generować program zażenowania i wstydu podczas wykonywania przyszłych obowiązków lub jeżeli matka źle ją znosiła u dziecka przed egzaminami mogą pojawić się biegunki.

UWAGA!

Pamiętajmy, że ważne są ODCZUCIA rodzącej, a nie samo zdarzenie!
Dwie osoby doświadczające takiego samego doświadczenie mogą przeżywać w związku z nim zupełnie różne emocje, a więc zupełnie różne konflikty. Okoliczności porodu nie są jednoznacznym wyznacznikiem przyszłych losów człowieka, są wyłącznie narzędziem służącym znalezieniu przyczyny dzisiejszych problemów zdrowotnych lub życiowych.

TUŻ PO NARODZINACH

Bardzo ważne jest aby dziecko od razu po narodzinach miało kontakt z matką. Wychodzi bowiem ze środowiska, w którym czuło się bezpieczne i chronione w zupełnie inny, nieznany i mniej przyjazny świat.

  • Istotne jest to co dzieje się z dzieckiem po porodzie (czy było niedotlenione, czy było owinięte pępowiną – jakie stosowano procedury medyczne)?
  • Jak matka reaguje na widok dziecka? (bardzo istotny element, jest to pierwsze przyjęcie/ przywitanie dziecka na świecie).
  • Czy dziecko jest odseparowane z jakiegoś powodu od matki? (inkubator, procedury medyczne – ważenie, mierzenie). Im dłuższa separacja od matki po porodzie tym trudniejsze konsekwencje dla dziecka. Konflikt separacji po narodzinach może przekładać się na uczucie porzucenia, rozłąki i przejawić się w życiu np. pod postacią alergii skórnych.

***

Jeśli chcesz z moją pomocą znaleźć źródło choroby lub rozwikłać swoje problemy, zapraszam serdecznie na konsultacje indywidualne. Konsultacje nie zawierają porad medycznych, nie są też formą pomocy lekarskiej lub psychologicznej. Konsultacja nie zastępuje też leczenia w rozumieniu medycyny akademickiej. Posiadanie postawionej wcześniej diagnozy lekarskiej może jednak pomóc w dotarciu do źródła choroby. Jeśli jesteś pod opieką lekarza, kontynuuj terapię i stosuj się do jego zaleceń.

%d bloggers like this: